Z całą pewnością większość z nas, nigdy, ale to nigdy nie spotkała się wcześniej z określeniem fatbike. Może je tylko kojarzyć z anglojęzycznym połączeniem słów Fat i Bike. Co można tłumaczyć jako gruby rower. W zasadzie skojarzenie to ma prawdziwy sens, gdyż dotyczy roweru górskiego.
Fatbike, czyli rower górski ma bardzo szerokie opony, którymi opiera się na stalowej lub aluminiowej ramie. Nie ma amortyzatorów, ponieważ oparcie dają mu stabilne koła. To właśnie dzięki tym charakterystycznym, grubym oponom można nimi poruszać się po sypkich oraz grząskich podłożach. Przyglądając się bliżej samej konstrukcji FatBike, a nie różni się on w większości od tradycyjnego roweru oprócz grubych opon. Ich szerokość waha się od 4 do 5 cali w sytuacji wymagającego podłoża. W porównaniu, tradycyjne opony w rowerze górskim mają szerokość od 2 do 2,4 cala. Ze względu na koła wzrasta waga całego roweru. Same opony ważą około 1 – 1,5 kg. Dodatkowo w grę wchodzą szerokie obręcze, dętki oraz masywniejsza rama. Tutaj pojemniejsza dętka pozwala na pompowanie pod większym ciśnieniem niż w tradycyjnym rowerze.
Zazwyczaj w rowerze tym montowane są tarcze hamulcowe o średnicy 160 mm. Całkowita waga tego pojazdu waha się w granicach 15 kg. Jest on wagowo porównywalny z popularnymi rowerami górskimi. Są również modele osiągające wagę 16 – 17 kg. Klasyfikacja cenowa FatBike – ów kształtuje się w granicach od kilku do kilkunastu tysięcy. Tutaj należy przyznać, że nie jest to tani nabytek. Wiadomo, że jego kupno jest niezwykle kosztowne.
Gdzie można na nim jeździć? Na jakim terenie sprawdzi się najlepiej?
Jeżeli planujemy wyruszyć w podróż, gdzie napotkamy na błotnisty teren, piaszczyste podłoże lub trudną śniegową nawierzchnią. To idealnym dwuśladem w taką wyprawę będzie rower górski zwany FatBike. Sprawdzi się on doskonale w warunkach zimowych, kiedy za oknem zalega śnieg, a my mamy ochotę na przejażdżkę. Dodatkowo pozwala nam on na trenowanie siły oraz techniki jazdy. Ponadto podróżując brzegiem morza po piaszczystej plaży grube opony bez trudu utrzymują przyczepność i płynność w jeździe.